Friday, April 4, 2014

Support Breastfeeding


"The best GIFT you can give your baby is YOUR milk"



Susu,itu hak anak terhadap ibunya. Saya memang simpati pada ibu-ibu yang menyerah kalah dengan mudah untuk menyusui anaknya. Allah SWT sudah menciptakan semuanya dengan cantik. Alhamdulillah,dengan izinNYA saya masih dimurahkan rezeki untuk menyusui Shireen.Tidak dinafikan menyusui anak ini tampak mudah, namun pada hakikatnya agak sukar. Antara faktor-faktor yang perlu ada supaya para ibu kuat dan terus berusaha untuk menyusu adalah :

1. Niat : Niat yang PALING penting! Sejak hari pertama mendapat tahu saya mengandung,tidak pernah terlintas di hati untuk tidak menyusui anak. Bagi saya itu adalah tanggungjawab saya terhadap anak dalam kandungan. Tipu jikalau saya katakan saya tidak takut jika tiada susu atau pengeluaran susu tidak mencukupi. Seingat saya sejak kandungan minggu ke-35, saya mulai risau. Kalau tidak cukup macam mana? Kalau baby meragam macam mana? Tapi saya masih ingat pesan saudara saya yang merupakan seorang doktor, " You dont have too worry, Allah sudah ciptakan segala-galanya sempurna, perut bayi baru lahir itu sebesar kacang sahaja. Small amount of milk is sufficient enough. "  

2. Sokongan moral ahli keluarga terutama suami : Suami adalah individu pertama yang WAJIB menyokong penyususuan susu ibu, baik dari segi motivasi mahupun penyediaan keperluan asas menyusu seperti pam, botol susu dan sebagainya. Seawal kandungan bayi 5 bulan saya sudah mula survey jenis pan mana yg dikehendaki,


0 comments:

Post a Comment

 

Hubungi saya :)

WhatsApp/SMS : 012.3688780 Email:syazana.sulaiman@gmail.com FBPage:Warna Warni Vitamin

LIKE our FB Page

Facebook Warna Warni Vitamin, click here.

Kelebihan menjadi Ahli Shaklee

1)